Friday, November 29, 2013

Ibu Bapa

Khutbah jumaat tadi ada mnceritakan pasal jasa pada ibu dan bapa. Aku teringat masa aku kecik2 dulu, in fact masa aku dah besar ni pon, mak aku selalu suruh aku anta lauk rumah nenek aku yg terletak around 100 meter dari rumah aku.

Biasanya aku gi jalan kaki je. Secara jujurnya, aku masa tu memang agak fed up jugak la dengan benda tu. Sebab, kadang2 tgh sedap2 tido, kena kejut sebab kena gi anta lauk.

Tapi sekarang bila pikir balik, jangan kenyang kalau mak bapak lapar x boleh makan. pendek kata, jangan mati selagi x berjasa pada mak bapak. Setahu aku, ada hadis Rasulullah yg menceritakan bahawa, antara orang yg paling rugi, ialah orang yg sempat hidup bersama ibu bapanya, tapi x dapat masuk syurga sebab berjasa pada ibu bapa. Maaf aku x igt exact hadis dan mafhumnya dan sanat dan bagai.

Alhamdulillah, aku dibesarkan oleh ibu dan bapa yg sangat pentingkan jasa pada ibu bapa masing2. Aku x nak cerita kisah mereka. Aku ada reasong aku sendiri. Dan, secara x lansung, yg mak aku slalu suruh aku anta lauk tu, telah buat aku terbiasa, dan x lengkap aku pikir kalau mak ayah kita x makan lagi, kita makan melantak. I mean, perut ibu yg telah mengandungkan kita tu, tangan yg bertahun-tahun memeluk kita, jangan kita buat perut tu lapar dan tangan itu menekan perut.

Alahai. Kalau aku nak pikir balik, sedih plak. Aku tahu, bukan lah aku ni anak yg perfect. Pesanan simple, "gi sekolah belajar elok2" tu pun aku x penuhi sepenuhnya. Bagus adam... bagus..

AOL.

No comments:

Post a Comment