Thursday, January 26, 2012

BERSYUKUR DENGAN NIKMAT ALLAH.

so, ari ni, ari aku tulis ni, aku ada pegi kiosk, nak beli something utk shah for his birthday, so aku pon beli la chipsmore sbb aku x de sgt duit, dan bukan bleh kluar kolej pon..

so, aku pegi kiosk, aku pon masuk la dalam kiosk, ada ramai org dlam tu.. aku pon pegi la bhagian milo, nescafe and stuff.. x tau agi nak beli apa masa tu.. tiba2 ada seorang lelaki dtang.. MasyaAllah, betapa Allah nak cakap kat aku bahawa aku ni bertuah, laki yang datang tu jalannya x betul.. mcam tempang pon ada jgak.. very obvious.. mcam, dari sebatu lagi ko bleh nmpak yg dia ni jalan x betul.. badan dia besar, jalan dia x betul..

so, aku reflect diri aku sendiri.. klau kwan2 aku, memang dah tau la yang aku telah mengalami kemalangan semasa kelahiran aku.. tangan kiri aku patah dan effectnya permanent.. sampai skrang tangan kiri aku nampak lain dari yang lain... kalau sekali tengok nmpak cam normal, bila aku wat aktiviti mnggerakkan tgn aku tu nmpak la kelainan tangan kiri aku ngan tangan org lain.. memang bagi aku, agak disturbing dan mengganggu la jgak.. kdang2 aku rasa mcam x brsyukur plak dpat tgn kiri camni... Allah dah bagi tangan x brsyukur lagi...

so lepas aku jumpa laki tu aku rasa mcam kerdil sgt bila brada di tepi dia.. betapa dia just buat apa yang dia nak buat.. dia pegi kiosk mcam biasa je, cam x de apa2 yang lain antara dia dan org lain.. masa kat kaunter dia ada trtinggal barang, so dia pergi ambik.. dekat je, bagi aku hulur tangan pon boleh amik... tapi sebab badan dia yang x berapa stabil, dia kena jlan la nak amik barang dia.. masa dia jalan, sekali lagi hati aku trsentuh... org dok tengok kat dia, tapi dia wat rilek je.. seolah-olah, apa yang manusia fikir itu x penting, yang allah pandang lagi penting... dia just hidup the way Allah destined for him.. ak memang respect giler mamat ni...

x kat kaunter tu jugak, aku ada trjumpa sorang laki ni, dia ni masa ari first msuk kelas math, aku dan kawan2 aku dari kelas sem lepas masih lagi sekelas, cam muka semua muka sama la.. tiba2 ada seorang laki masuk, muka dia x penah nampak sebelum ni.. maknanya ada budak baru la msuk group aku.. so, kitorang cam excited tau ada budak baru. bleh la nak ajak lepak dan makan2 skali.. dia msuk2 dok blakang klas... x lama pastu lecturer masuk, pastu perkenalkan diri, pastu dia ckp dia budak biosains.. lect pon ckp la budak biosains x leh msuk klas ni sbb diorang punya math lain ngan fizik punya math.. tapi budak tu pon ckp la dengan muka yang suci dan kesian yang dia check jadual dah btul venue dan waktu.. dia pon x tau mcam mana.. pastu lect aku ckp ok la, kita proceed.. pastu suh ckp hobi la ambition la... nak ringan2 klas first.. smpai giliran budak tu, dia ckp dia x de hobi.. pastu tanya la apa yg dia suka buat, dia ckp dia suka tolong mak ngan ayah dia kat kebun and something like that la... pastu dia ckp dia nak kluar klas sbb nak pegi btulkan ngan management.. so, lect aku pon kasi la... x sempat pon nak tau nama dia.. aku jumpa dia skali lagi kat masjid.. masjid kat kolej aku ni memang agak susah skit org nak pegi sbb stiap asrama ada surau dan blik solat, dan nak pegi masjid ni kena daki tangga turun tangga.. so x penuh la masjid.. aku jumpa dia kat masjid dan aku igt nak tgur tapi x ksampaian..

aku jumpa balik dia tu kat kiosk td.. dia beratur blakang laki yang jalan tempang tu.. ffuuuuuuhhhhhh.. aku tengok dua individu yang aku respect dok skali.. aku cam terharu dan bersyukur sgt pada Allah kerana mengurniakan badan yang smpurna kepada aku.. walaupun aku ada tersilap guna amanah yang Allah bagi pada aku, guna jasad aku bukan utk ibadat kepadaNya... masa kat kaunter aku rasa macam nak nangis pon ada.. seriously.. tapi aku tahan la.. nanti jadi bualan ramai la plak nangis kat cashier kiosk... dan apa plak prasaan laki yang jalan tempang td fikir kalau aku nangis blakang dia... bila aku abis bayar, aku cepat2 kluar dengan harapan nak jumpa lagi dua individu tu, tapi x jumpa.. tapi Alhamdulillah, at least Allah ada ajar aku sesuatu malam ni...

nikmat yang Allah bagi ni juga boleh jadi satu ujian.. adakah kita akan ingat Allah bila kita senang... aku rasa x patut kalau kita solat 17 rakaat sehari tapi masa solat kita x ingat pada Allah dan tujuan solat kbenaran solat malah di luar solat pon kita still ingat dunia lebih daripada Allah.. pesanan yang aku hanya tujukan utk diri aku...

No comments:

Post a Comment